informace o ubytování

v lese...

Velká Úpa - mapa...

Velká Úpa - Výsluní

Délka trasy: 2,5 hodiny Pec pod Sněžkou - Zadní Výsluní - Velká Úpa - Pec pod Sněžkou

Velká Úpa je součást Pece pod Sněžkou a již z tohoto faktu vyplývá, že tato túra je spíše oddechovou procházkou, ale o to krásnější. Trasa začíná v Peci pod Sněžkou na křižovatce. Odtud vychází za restaurací El Toro cesta po jižní stráni nahoru. Vede kolem chaty Irena. Po počátečním výstupu lesem dojdete na mítinku, kde se pasou ovce. Pokračujete po cestě dál (nemá turistickou značku) nahoru lesem. Pokud je zrovna září či říjen, doporučujeme poohlédnout se zde po houbách - je zde jejich tradiční naleziště. Pokračujte po silnici dále až k rozcestníku známému jako "Šraml".

Zde je odpočívadlo a informační tabule vás seznámí s historií místa. Od Šramlu se dáte po žluté dolů a po necelém kilometru odbočíte doleva na cestu k chatě Foměnka - na Zadní Výsluní. Před vámi se zde otevře celé nádherné údolí Velké Úpy a v prostřed uvidíte lanovku na Portášky. Pod sebou uvidíte barokní kostelík Velké Úpy.

Po silničce, která zde nemá turistické označení budete pokračovat (samozřejmě po pořádném pokoukání) dolů do vsi. Zde je spousta možností k občerstvení a pokud máte zájem, můžete si vyjet lanovkou na Portášky a buďto pokračovat dál nebo sjet zase zpátky. Cesta dolů stojí za to - jsou odtud nádherné výhledy do podkrkonoší.

Zpět do Pece pod Sněžkou vás dovede modrá stezka - takzvaná horní cesta mezi Úpou a Pecí. Za zhlédnutí stojí známá úpská líheň pstruhů. Modrá vede po železném mostě přes řeku Úpu a pak pokračuje vpravo nahoru kolem Marienky. Spousta pstruhů se koncentruje (a konzumuje dárečky od turistů) nalevo od mostu - asi 10m u stavidla.

Z Úpy je to do Pece už jenom 1,5 km po klidné silničce...